بازاريابي مجدد چيست | راهنماي کامل تبليغات ريمارکتينگ و مزايا

بازاريابي مجدد چيست

بازاريابي مجدد گوگل ادوردز نوعي سامانه‌ي بازاريابي آنلاين است که به کاربر امکان نمايش تبليغاتي هدفمند به بازديدکنندگاني که پيش از اين از سايت بازديد کرده‌اند، را مي‌دهد. بازديدکنندگان پيشين اين تبليغات را در حين مرور صفحات، مشاهده‌ي ويدئو در يوتيوب يا مطالعه‌ي سايت‌هاي خبري مي‌بينند. به اين ترتيب نام تجاري شما همواره در ديد آن‌ها قرار دارد و آن‌ها را براي بازگشت به سايت شما و کسب اطلاعات بيشتر ترغيب مي‌کند.

بازاريابي مجدد گوگل ادوردز جهت نمايش دوباره تبليغات گوگلي، به مشتريان بالقوه که قبلا از سايت شما بازديد کرده‌­اند يا از نرم‌افزار موبايلي شما استفاده مي‌کنند، طراحي‌شده است. اين تکنيک مؤثر اين اجازه را به شما مي‌دهد تا با مخاطبين هدف‌گيري شده که احتمال خريد از شما را دارند، همواره در ارتباط باشيد. همچنين باعث يادآوري و نمايش مجدد نام تجاري شما به آن‌ها مي‌­شود. نکته جالب اين نوع تبليغات، وجود شمار فراوان ابزارها و استراتژي­هايي است که شما را در فعاليت‌هاي بازاريابي همراهي مي‌کنند؛ از ايجاد ليست هوشمند گرفته (Smart List) تا ايجاد مخاطبين سفارشي توسط فيس‌بوک.
 

تفاوت ريتارگتينگ با ساير تبليغات بنري آنلاين چيست

در ريتارگتينگ شما تنها کاربراني را هدف گيري مي‌کنيد که در گذشته از وبسايت شما بازديد کرده و آشنايي اوليه با برند شما را کسب کرده اند. در ريتارگتينگ شما مي‌توانيد انتخاب کنيد که تنها کاربراني که به بخش خاصي از سايت شما رفته يا به طور کلي از وبسايت شما بازديد کرده‌اند هدف گيري مجدد شوند، در هر صورت به شما ضمانت داده مي‌شود که شما تنها بابت کاربراني پول مي‌پردازيد که قبلا از وبسايت شما بازديد کرده‌اند.
در تبليغات آنلاين معمولي و رايج شما بايد تبليغات خود را براي هدف گيري افرادي که در سطح اوليه قيف خريد شما قرار مي‌گيرند انجام دهيد، زيرا در اين نوع از تبليغات، تبليغ شما به تمامي افرادي که حتي وبسايت شما را نديده‌‌اند نمايش داده مي‌شود. در اين نوع تبليغات شما بايد به معرفي شرکت خود، جلب اعتماد، به طور موثري برندينگ و کارهايي از اين دست بپردازيد.

بازاريابي مجدد معمولا زماني استفاده مي‌شود که يک شرکت بخواهد شرايط فروشش را بهبود دهد. به عنوان مثال يک شرکت فناوري ممکن است ويژگي‌هاي سيستم‌هايش را بهبود دهد و بخواهد مشترياني را که قبلا سيستم را مشاهده کرده‌اند اما خريد نکرد‌ه‌اند را از بهبود سيستم‌هايش خبردار کند.

بازاريابان مي‌دانند که مهم‌ترين مسئله در بازاريابي مجدد انتخاب صحيح بازار هدف است.چون رفتاري که شما با مشتري خواهيد داشت براساس سابقه‌ي گذشته‌ي او متفاوت خواهد بود، اگر او در گذشته از وب سايت شما خريدي انجام داده باشد اکنون شما در تلاش خواهيد بود مکمل خريدش را به او نشان دهيد؛ در صورتي که براي بار اول به وب سايت شما مراجعه مي‌کند به گونه‌اي ديگر و اگر در مراجعه‌ي قبل خريدش را رها کرده باشد هم به گونه‌اي ديگر. شما بايد مخاطبان هدف‌تان را به درستي انتخاب کنيد.

 

برخي از مزاياي بازاريابي مجدد يا ريمارکتينگ به اين شرح مي باشد

دسترسي به کاربران در مساعدترين زماني که ممکن است خريد کنند: شما اين فرصت را داريد که به کاربران بعد از آن که با کسب و کار شما آشنا شده و تعامل برقرار کردند، دسترسي داشته باشيد.
ليست مناسب براي اهداف تبليغاتي شما: ليست هاي ريمارکتينگ تان را براي دستيابي به اهداف تبليغاتي، به دلخواه خود تغيير دهيد.سترسي به افراد در مقياس وسيع: شما مي توانيد از طريق ليست ريمارکتينگ تان به افراد زيادي دسترسي داشته باشيد. قيمت گذاري کارآمد: مي توانيد با استفاده از استراتژي هاي پيشنهاد دهي قيمت به صورت اتوماتيک مانند CPA و ROAS، کمپين هاي ريمارکتينگ با عملکرد بالا ايجاد کنيد.

افزايش ميزان مرتبط بودن تبليغات

دليل اينکه بازاريابي مجدد همواره تأثيرگذار است به اين دليل است که اين شيوه از بازاريابي توانايي ارائه تبليغات به آن دسته از افرادي را به بازارياب مي‌دهد که پيش‌ازاين رفتار خاصي را از سوي وي مشاهده کرده است. به‌عنوان‌مثال اگر يک بازديدکننده در صفحه يک محصول خاص از وب‌سايت شما وارد مي‌شود، تبليغي مرتبط با آن محصول خاص مي‌تواند در سراسر وب‌سايت شما به آن بازديدکننده خاص نشان داده شود. به همين ترتيب با استفاده از بخش‌بندي رفتار، پيامي مناسب براي يک بازديدکننده مي‌تواند به‌جاي يک تبليغ با پيامي عمومي به وي نشان داده شود. به عبارتي در اين روش راحت‌تر مي‌توان بر اساس سليقه و علاقه بازديدکننده رفتار کرد.

کاهش ضرر و زيان

يکي از ويژگي‌هاي چشمگير و برجسته بازاريابي مجدد اين است که اين استراتژي بازاريابي به برندها اجازه مي‌دهد تا با آن دسته از بازديدکننده‌هايي که ديگر از وب‌سايت آنها بازديد نمي‌کنند ارتباط برقرار کنند. يادآوري برند و تعامل مجدد با برند هر دو از جنبه‌هاي فرعي اين رويکرد در نظر گرفته مي‌شود، چراکه به شما فرصتي مجدد جهت بازگرداندن مشتري بالقوه به فرايند خريد در اختيار برند قرار مي‌دهد. اين شيوه بازاريابي در کنار استفاده از بهينه‌سازي نتايج موتورهاي جستجو يا همان سئو و همچنين تبليغات استاندارد مي‌تواند موجب کاهش هزينه‌ها و ضرر و زيان موجود در رويکردهاي ديگر بازاريابي شود، چراکه نه‌تنها مانع از دست رفتن مشتريان بالقوه مي‌شود، بلکه آن دسته از بازديدکننده‌هايي که براي بار دوم وارد سايت شما شده يا وارد فرايند خريد مي‌شوند، به‌احتمال بيشتري نسبت به دفعه قبل اقدام به تکميل کردن خريد خود مي‌کنند.

مشتري را دوباره به سايت بازگردانيد

بازاريابي مجدد يک روش موثر براي دسترسي به مشتريان و تشويق آن ها براي بازگشت به سايت است. شما مي توانيد مشتريان را به صورت مستقيم هدف قرار دهيد و از آن جايي که آن ها قبلا سايت و محصولات شما را ديده اند مي توانيد علايقي که در مورد کسب وکارتان دارند را شناسايي کنيد. ممکن است قبلا از اين روش استفاده نکرده باشيد اما اگر زمان مناسبي در اختيار داشتيد، اين فرصت را از دست ندهيد

شرکت‌ها از بازاريابي مجدد چه استفاده‌اي مي‌کنند؟

تحقيقي در سال 2014 نشان داده است که فقط 11% از شرکت‌ها از اين امکان در کمپين‌هاي تبليغاتي خود استفاده مي‌کنند
56% شرکت‌ها از Re-Marketing براي فروش بيشتر استفاده مي‌کنند
43% شرکت‌ها هم هدف خود از Re-Marketing را بيشتر ديده شدن و ايجاد Brand Awareness عنوان کرده‌اند