تبليغات موبايلي چيست | انواع تبليغات موبايلي و مزاياي آن

امروزه بيش از نيمي از زماني که در تمام رسانه‌هاي ديجيتال گذرانده مي‌شود مختص به استفاده از موبايل هاست . بنابراين، تبليغات موبايلي مي‌تواند از جايگاه ويژه‌اي براي جذب مشتري برخوردار باشد.
همانطور که از نام آن پيداست اين نوع تبليغ، دسته‌اي از تبليغات ديجيتال است که بر روي صفحه موبايل نمايش داده مي‌شود که مي‌تواند ارسال يک متن از طريق پيامک باشد يا اينکه تبليغات کليکي يا نصبي در صفحات وب، اپليکيشن‌ها و يا بازي‌هاي موبايلي باشد. متخصصين در زمينه تبليغات ديجيتال معتقدند مبلغي که در سال 2018 براي تبليغات موبايلي صرف مي شود با  20 درصد افزايش به بيش از 70 ميليارد دلار خواهد رسيد و اين مبلغ 75 درصد کل تبليغات ديجيتال در جهان خواهد بود.در دهه گذشته نيز شاهد رشد عجيب 21775 درصدي در تبليغات موبايلي بوده ايم.زيرا فقط ده سال از زماني که کل تبليغات موبايلي در جهان 320 ميليون دلار ارزش داشته است مي گذرد. اين تغييرات سريع در ده سال گذشته و هم چنين پيش بيني ادامه رشد تبليغات موبايلي به واسطه نوآوري هاي گوگل، فيسبوک اتفاق افتاده است و البته مي توان از موج عظيم توليد اپليکيشن هاي کاربردي در اندرويد و iOS نيز به عنوان عامل مهمي در رشد تبليغات موبايلي نام برد.

موبايل مارکتينگ چگونه کار مي کند؟

موبايل مارکتينگ شامل تبليغاتي است که بر روي تلفن هاي هوشمند، تبلت ها يا ساير دستگاه هاي همراه نمايش داده مي شوند. فرمت، سفارشي سازي و سبک تبليغات موبايل مارکتينگ مي تواند بر اساس پلت فرم هاي شبکه هاي اجتماعي، وب سايت ها و اپليکيشن هاي موبايل متفاوت باشد.

با توجه به اينکه امروزه بسياري افراد اوقات خود را با گوشي هاي هوشمند خود سپري مي کنند، فضاي موبايل فضاي بسيار مناسبي براي تبليغات مي باشد. بر طبق آخرين آمار ها 50 درصد از جستجو هاي موبايلي به خريد منتهي مي شوند. بنابراين مي توان گفت موبايل ابزار بسيار ارزشمندي براي تبليغات مي باشد.

انواع تبليغات موبايلي

موبايل وب يا درون صفحات وب

با توجه به اينکه حدود 40 درصد از بازديد هاي سايت از موبايل است، پس خيلي مهم است که به اين نوع تبليغات توجه ويژه اي شود که شامل تبليغات متني، تبليغات بنري که فقط در حالت موبايل و درون سايت ها نمايش داده مي شوند.
MMS (خدمات پيام چند رسانه اي)

MMS را به بيشتر به عنوان پيام تصويري مي شناسند که شامل تبليغات متني کوتاه، تبليغات متني بلند، تبليغات بنري و عکس، ويدئو، صدا.

البته قابليت MMS در هر دوگوشي فرستنده و گيرنده بايد فعال باشد در غير اين صورت اگر گيرنده چنين قابليتي را نداشته باشد، يک پيام خطا که نشان داده نخواهد شد، براي او فرستاده مي شود.
تبليغات ويدئويي و تلويزيوني
تبليغات درون اپليکيشن

امروزه هر کسب و کاري در کنار سايت، اقدام به طراحي اپليکيشن براي خود مي کند. تبليغات موبايلي درون اپليکيشني اين امکان را به کاربران مي دهد که به ازاي برنامه هاي مشخص، محصولات آن ها در آن اپليکيشن تبليغ شود.

اصلي‌ترين روش‌هاي بازاريابي موبايلي

  • تبليغات پيامکي (SMS): يک سيم‌کارت ايرانسل بخريد، خودتان مي‌فهميد تبليغات پيامکي چيست!
  • ارسال Notification به موبايل: به اپليکيشن‌هاي پرمخاطب پول مي‌دهيد تا براي مخاطبانشان يک نوتيفيکيشن ارسال کند (که محتواي اين نوتيفيکشن، تبليغ کالا، خدمات، وب‌سايت و… شماست).
  • تبليغات بنري موبايلي: بنرهايي در داخل اپليکيشن براي مخاطبان اپ، به نمايش گذاشته مي‌شود.
  • تبليغات ويديويي موبايلي: از مخاطب تقاضا مي‌شود که (مثلا) براي رفتن به مرحله بعد بازي، بايد يک ويديوي 8 ثانيه‌اي را تماشا کند.

عوامل موثر در موفقيت تبليغات موبايلي

محتواي گيرا:
يکي از اصلي‌ترين نکاتي که در اين روش تبليغاتي بايد رعايت شود، توليد محتواي مناسب و تاثيرگذار است که از ويژگي‌هاي کلي آن مي توان به داشتن متن سرگرم کننده، ارتباط محتوا با گروه هدف، کوتاه بودن جملات و استفاده از کلمات تاثيرگذار، جذابيت بصري و موارد مشابه ديگر اشاره نمود.

شخصي سازي اطلاعات و داده‌ها:
يکي از نکاتي که اشخاص تبليغ کننده بايد به آن بسيار توجه داشته باشند در نظر داشتن سن، جنس، مکان و موارد مشابه ديگر به منظور شخصي‌سازي تبليغات هدفمند خود است.

در نظر گرفتن رفتار مصرف کننده:
در موبايل مارکتينگ بايد در نظر داشته باشيم که تبليغاتي را توليد نماييم که با کمترين توضيحات بيشترين تاثيرگذاري را بر روي مخاطب داشته باشيم و جذب کاربر در 3 ثانيه بايد هدف کارشناس بازاريابي باشد.
 

توسعه بازاريابي موبايلي

شروع تبليغات موبايلي را مي‌توان راه اندازي پيامک در سال 2003 درنظر گرفت. کمپاني‌هايي نظير نايک از امکانات اين فناوري نوين استفاده کردند و يک کمپين پيامکي در سال 2005 راه اندازي کردند.  در سال 2007 با توجه به اينکه تعداد پيامک‌هاي که کاربران ارسال مي‌کردند به 2.4 ميليارد رسيد، سبب شد که اعتبار اين فناوري نوپا افزايش چشمگيري داشته باشد.

صنعت بازاريابي موبايلي توسعه بيشتري يافت:
 

  • با ظهور اولين آيفون
  • ظهور کدهاي QR در بازاريابي موبايلي
  • ظهور اپليکيشن‌ها در گوشي‌هاي موبايل توسط اپل و گوگل
  • اين ويژگي‌ها به محبوبيت زياد گوشي هاي همراه اضافه کرد. اين تحولات سبب شد تا استراتژي بازاريابي از آفلايتن به آنلاين و سپس به گوشي‌هاي همراه در حال تغيير باشد و بازاريابي موبايلي را به صنعتي بين المللي با ارزش 14 ميليارد دلار در سال 2011 تبديل کند.

نکات مهم براي انتخاب بهترين نوع تبلیغات

  • آشنايي با انواع تبليغات و انتخاب بهترين نوع تبليغ
  • سپردن کار هاي تبليغاتي به يک يا چند آژانس تبليغاتي حرفه اي
  • تعرفه تبليغات بايد با توجه بازخوردش به صرفه باشد
  • شناخت مخاطبان و شناخت کم هزينه ترين و موثر ترين روش براي اطلاع رساني بهتر به مخاطبان
  • بررسي مدت اجراي تبليغات و مدت زمان تاثير گذاري آن و دريافت بازخورد مورد نظر
  • تبليغات بصورت کمپين ؛ تبليغ و آگهي توسط روش هاي مختلف براي دستيابي به بهترين نتيجه


به طور کلي هزينه هاي تبليغات موبايلي نسبت به تبليغات دسکتاپ افزايش پيدا کرده است. در سال 2016 حدود 51 درصد از بازار تبيغات ديجيتال سراسر جهان و حدود 72 درصد از آگهي هاي تبليغات آمريکا از طريق تبليغات موبايلي صورت گرفته است.
روز به روز استفاده از برنامه هايي که باعث مسدود شدن تبليغات در گوشي مي شود افزايش پيدا مي کند و تقريبا 200 ميليون کاربر از اين نوع برنامه ها استفاده مي کنند. اما اپل اعلام کرده است که سيستم عامل iOS 9 از برنامه هاي تبليغاتي پشتيباني مي کند، و برخي ديگر اعتقاد دارند که اين نوع تبليغات به شدت به صنعت آسيب مي رساند.