تبليغات محيطي چيست | شرح ويژگي ها و مزاياي تبليغات محيطي

تبليغات محيطي را بي شک قديمي ترين روش تبليغاتي بايد دانست. تبليغات محيطي به عناصر فيزيکي قابل اجرا براي تبليغات که در تيررس ببنندگان است اطلاق مي شود. تابلوهاي تبليغاتي، بيلبوردها، فضاهاي تبليغاتي داخل مترو، بدنه اتوبوس ها و … گونه هاي مختلفي از تبليغات محيطي بشمار مي روند. يکي از مزيت هاي فوق العاده تبليغات محيطي که باعث برتري آن با ساير رسانه هاي تبليغاتي ديگر گرديده اين است که مخاطب ناگزير به ديدن تبليغات محيطي بوده و چون نمي تواند چشم خود را از رنگ ها و طرح هاي اطراف خود بپوشاند. در تعريف محتوايي اين رسانه ميتوان اينگونه گفت : رسانه تبليغات محيطي آگاهي و اطلاعات مخاطبان را نسبت به ورود يک محصول جديد به بازار يا ارائه يک خدمت جديد از سوي صاحبان خدمات براي مخاطبان آنان فراهم مي آورد.

بيلبورد چيست

بيلبورد به تابلوي بزرگي گفته مي شود که براي تبليغات در سطح شهر از آن استفاده مي شود و يک رسانه و ابزار براي اطلاع رسانيست. طبق تحقيقات انجام شده شما روزانه تعداد زيادي تبليغات ميبينيد که تنها چندتاي آنها در خاطر شما مي ماند که تبلغات محيطي يا بيلبورد نام دارند. بيشتر بيلبورد ها در اتوبان ها و بزرگراه ها قراردارند البته مي توان آها را سطح شهر هم ديد، بيلبورد سازه هاي بزرگي هستند که معمولا در مناطق برترافيک و پر رفت و آمد شهر قرار دارد. تبليغات محيطي بايد تا حد امکان ساده و داراي خلاقيت بيشتري باشه.

بيلبوردهايي که در اتوبان ها نصب مي شود بهتر است بيشتر از 6 کلمه نباشد چون ما در حال حرکت هستيم و زمان زيادي براي خواندن آن را نداريم، به همين دليل تعداد آن ? کلمه باشد براي تبليغات محيطي ايده آل است، محدود بودن کلمات به راحت خواندن آن کمک مي کند و بعضي از بيلبوردها آدرس، تلفن و وب سايت…. دارند اما در واقع بيشتر افراد با شماره آنها تماس نمي گيرند يا به وب سايت داخل بيلبورد مراجعه نميکنند چون فقط 6 ثانيه از جلوي آن عبور مي کنند.


فضاي تبليغات محيطي شهر عبارت است از هر نوع مكان و محلي كه به هر شكل ممكن شرايط لازم و مناسب را براي استقرار و بهره برداري رسانه محيطي داشته باشد، به نحوي كه امكان رساندن پيام به مخاطبان با استفاده از رسانه محيطي در آن مكان ميسر باشد. اين فضاها شامل كليه مكانهاي عمومي شهر، فضاهاي تاريخي، كف و حاشيه مسيرهاي پياده و سواره رو، پلها، بدنه مبلمان شهري، ايستگاهها و جداره بيروني و دروني و سايط نقليه عمومي، بام و نماي بناهاي ساخته شده و يا در حال ساخت اعم از خصوصي يا عمومي، آسمان شهر، اشجار و فضاي سبز، كوه ها و امثالهم مي‌باشد.

تبليغات ترانزيت

تبليغات ترانزيت نوعي از تبليغات محيطي هستند که روي وسائل نقليه مانند اتوبوس، تاکسي، مترو، قطار مسافربري، قطار سريع‌السير و کشتي‌ و همچنين در فرودگاه‌ و ديگر ترمينال‌هاي مسافربري نصب مي‌شوند. اين دسته از تبليغات محيطي به دليل حضور در مکان‌هايي که افراد مختلف از اقصي نقاط شهر در آنجا رفت و آمد مي‌کنند، براي ديده شدن درصد بيشتري را به خود اختصاص مي‌دهند. ترانزيت به علت اينکه گستره زيادي از افراد را به صورت هدفمند تحت پوشش خود قرار مي‌دهد، هزينه‌ي کمتري را نسبت به ديگر رسانه‌هاي تبليغاتي دارد. اگر مي‌خواهيد بازار زيادتري را پوشش دهيد، بهتر است از نوآوري‌ و خلاقيت هم استفاده کنيد. از جمله تبليغات ترانزيت مي‌توان به وسايل نقليه‌ کاملا پوشيده شده از تبليغ (از درون و از بيرون)، نمايش‌‌گرهاي ديجيتالي، نمايش‌‌گرهاي منور، طراحي دستگيره‌هاي داخل وسيله‌‌ي نقليه، پوشاندن ايستگاه‌هاي وسايل نقليه، نمايش‌گرهاي ال.اي.دي، نمايش‌‌گرهاي سه بعدي و ديگر مواردي از اين دست اشاره کرد.

ايجاد رشد پايدار با تبليغات محيطي

يکي از مزاياي داشتن يک استراتژي بازاريابي موثر، رشد اقتصادي و در نتيجه افزايش درآمد است. در نظر داشته باشيد که بيلبوردهاي تبليغاتي يک روش بازاريابي منحصر به فرد هستند که مي‌توانند به طور مستقيم بر رشد کسب و کار شما تأثير بگذارند. مدت کوتاهي بعد از نصب اين بيلبوردها مي‌توانيد اثر مثبت آن‌ها را در کسب و کار خود احساس کنيد. تبليغات محيطي يک روش کارآمد براي افزايش آگاهي درباره خدمات و محصولات کسب و کارها است. زيرا بدين وسيله برند تجاري شرکت‎ها در بين مردم شناخته مي‌شود. همانگونه که مي‌دانيد جلب توجه مصرف کننده يک تاکتيک اثبات شده است که منجر به افزايش مشتري نيز مي‌شود. علاوه بر اين موارد، جلب توجه رقبا به کسب و کار شما منجر به ايجاد زمينه‌هاي جديدي براي مشارکت مي‌شود.
 

موثرثرساختن تبليغات محيطي

مکان مناسبي انتخاب کنيد
مهم‌ترين عامل در موفقيت تبليغات، انتخاب مکان مناسب است تا اولاً افراد زيادي تبليغ را ببينند و دوما به موضوع تبليغ علاقه‌مند باشند.

رعايت نکات گرافيکي در نوشتن متن تبليغات محيطي

حداکثر از پنج‌تا هفت کلمه استفاده کنيد. نوشته را به‌اندازه کافي بزرگ بنويسيد تا به‌راحتي خوانده شود. زمينه‌اي ساده و بارنگي متضاد انتخاب کنيد تا خواندن متن آسان‌تر شود. بقيه فضا را با عکس‌هايي که مزاياي محصول يا خدماتتان را نشان مي‌دهند پرکنيد. رعايت نکات گرافيکي دربهترديده شدن کمک شاياني به شما خواهد کرد.

راه‌هاي ارتباطي باشما
راه‌هاي تماس باشما براي پرسش سؤالات احتمالي و روش تهيه محصول را به‌درستي قيدکنيدتاتبليغات شما بازدهي بيشتري داشته باشد.

هزينه هاي مرتبط با تبليغات در فضاي باز

همانند ساير اشکال ارتباطات در بازار، دسترسي به بيش از صدها هزار نفر از مصرف کنندگان ارزان نيست. و همانطور که رقابت براي فضاهاي بيلبوردي افزايش يافته است، هزينه هاي مربوطه نيز افزايش مي يابد. براي درک هزينه هاي مربوطه، مهم است که بدانيد چگونه محاسبه مي شوند. در حقيقت براساس سيستمي به نام درجه بندي امتيازات ناخالص (GRP) است که برداشت‌هاي ارائه شده توسط برنامه‌هاي رسانه‌اي براي مکان‌هاي فضاي باز محاسبه مي‌گردد. يک درجه از امتياز برابر با 1% از جمعيت بازار است. عوامل متعددي در اين امر وجود دارد که شامل ترافيک، ديد، محل، اندازه و غيره مي‌شود. اين امتياز به شما نشان مي دهد که نمره هر چيزي بين 1% تا 100% چه عددي است. براي مثال 50% به اين معني است که حداقل 50% از جمعيت در اين منطقه حداقل يک بار در روز يکي از تابلوهاي شما را مي بيند.