سئو خارجی (Off-page SEO) چیست

سئو خارجی که به عنوان سئو آف پیج هم شناخته می‌شود، فعالیت‌هایی است که برای ارتقای رتبه سایت در نتایج جستجو انجام می‌شود. در واقع علاوه بر فعالیت‌هایی که در سئوی داخلی روی سایت خود انجام می‌دهید، برخی فعالیت‌ها هم باید در خارج از سایت شما انجام شوند که به عنوان سئوی خارجی شناخته می‌شوند. بهینه‌سازی سایت برای فاکتورهای سئو آف پیج شامل کارهایی است که باعث می‌شود کاربران و موتورهای جستجو متوجه محبوبیت، مرتبط ‌بودن محتوا، قابل ‌اعتماد بودن و اعتبار سایت شما شوند. این موضوع وقتی اتفاق می‌افتد که سایت‌ها و صفحات دیگر در اینترنت به سایت شما لینک بدهند یا سایت شما را معرفی کنند. بدین‌ترتیب موتورهای جستجو از کیفیت محتوای سایت شما مطمئن شده و رتبه‌های خوبی را به شما اختصاص می‌دهند.

 

چرا سئو خارجی مهم است؟

در حالی که الگوریتم موتورهای جستجو همواره در حال تغییر بوده و فاکتورهای رتبه‌بندی گاهی عوض می‌شوند، چیزی که همواره ثابت بوده و همه جامعه وب‌مسترها روی آن اتفاق نظر دارند، اهمیت مرتبط‌ بودن محتوا، قابل ‌اعتماد بودن و اعتبار سایت در رتبه‌ گرفتن سایت‌‌ها است. کسی در این موضوع شک ندارد که اگر سایت شما بتواند این موضوعات را رعایت کند و نظر موتورهای جستجو را جلب کند، تحت هر الگوریتمی می‌تواند جایگاه خوبی در نتایج جستجو بدست آورد. اینجا است که فعالیت‌های سئو آف پیج سایت اهمیت خود را نشان می‌دهند. هرچند کسی اطلاع دقیقی از الگوریتم‌های گوگل ندارد اما مطالعات انجام‌شده در زمینه فاکتورهای رتبه‌بندی موتورهای جستجو نشان می‌دهد بخش‌های مربوط به سئو خارجی احتمالا در حدود 50 درصد وزن فاکتورهای رتبه‌بندی سایت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

تاثیر سئو خارجی (Off-page SEO) بر سایت‌ها

سئو خارجی تاثیری غیرقابل انکار بر ارتقا رتبه سایت‌ها دارد، واقعیت این است که هرچقدر هم روی سئو داخلی و بالا بردن کیفیت محتوای سایت خود تمرکز کنید، بدون سئو آف پیج نتیجه چندانی نمی‌گیرید. چراکه اساسا برای رتبه ‌گرفتن سایت باید اعتبار آن به موتورهای جستجو ثابت شود و این اتفاق نمی‌افتد مگر با اقداماتی مثل لینک‌سازی و افزایش آگاهی از برند.

تکنیک‌های سئو خارجی 

سئو خارجی حوزه فعالیت‌های زیاد و وسیعی را شامل می‌شود. از لینک‌سازی گرفته تا گسترش آگاهی از برند و حتی بخشی از کار تولید محتوا به سئو آف پیج سایت مربوط می‌شود. در این قسمت می‌خواهیم مهم‌ترین تکنیک‌هایی را که می‌توانید برای سئو خارجی سایت به کار ببرید، معرفی کنیم:

انتشار ویدئوهای جذاب: ویدئو مارکتینگ در رده مهم‌ترین ترندهای حوزه سئو در سال 2022 به‌شمار می‌رود. هر روز اهمیت ویدئو در فضای اینترنت بیشتر و بیشتر می‌شود. در واقع با انتشار ویدئوهای جذاب و کاربردی شانس شما برای گرفتن لینک از دیگر سایت‌ها هم بیشتر می‌شود. علاوه بر این ویدئو باعث تعامل بیشتر کاربران با سایت شما می‌شود. این همان چیزی است که می‌تواند رتبه شما را موتورهای جستجو ارتقا دهد. وقتی گوگل ببیند کاربر واردشده به سایت شما مدت زیادی در آن حضور دارد، محتوای آن را کاربردی، مفید و مرتبط تشخیص داده و رتبه آن را ارتقا می‌دهد.

حضور در شبکه‌های اجتماعی: امروزه شبکه‌های اجتماعی وقت زیادی از کاربران اینترنت را به خود اختصاص داده و اهمیت زیادی در زندگی‌های امروزی پیدا کرده‌اند. حضور در این شبکه‌ها به عنوان یک کسب‌وکار به شما کمک می‌کند آگاهی از برند خود را افزایش داده و بتوانید مشتریان احتمالی زیادی کسب کنید. افزایش آگاهی از برند چیزی است که در حوزه سئو هم به شما کمک زیادی می‌کند. وقتی گوگل ببیند برند شما در فضای وب حضور گسترده‌ای دارد، اعتبار بیشتری برای آن درنظر می‌گیرد.

حضور در لیست‌های دسته‌بندی: حتما شما هم با سایت‌هایی در اینترنت مواجه شده‌اید که لیستی از سایت‌ها و کسب‌وکارها را در حوزه‌های مختلف ارائه می‌کنند. هرچند خیلی‌ها در مورد تاثیر حضور در این لیست‌ها بر سئوی سایت تردید دارند اما اگر سایت خود را در لیست‌های مشهور و مرتبط با کسب‌وکار خود وارد کنید، نتیجه آن را خواهید دید.

حضور در سایت‌های social bookmarking: حضور این سایت‌ها هم یکی از بهترین راه‌ها برای شناساندن سایت و برند شما است. سعی کنید مطالب جدید سایت خود را در صفحات سایت‌هایی مثل StumbleUpon و Digg و Delicious و Reddit به اشتراک بگذارید. از آنجا که محتوای این صفحات زودبه‌زود بروزرسانی می‌شود، بیشتر مورد توجه موتورهای جستجو قرار دارند.

طعمه لینک: طعمه لینک به زبان ساده یعنی محتوایی برای سایت خود تولید کنید که دیگران را ترغیب به اشتراگ‌گذاری آن کند. انتشار اینفوگرافیک‌های جذاب یا تصاویر زیبا که از آنها به صفحات سایت خود لینک داده‌اید، باعث می‌شود افرادی که آن را می‌بینند برای اشتراک‌گذاری یا معرفی آن در سایت‌شان ترغیب شوند. بدین ترتیب به راحتی می‌توانید برای سایت خود لینک بسازید.

انتشار و اشتراک تصاویر و ویدئوها: همه متخصصین سئو بر این موضوع تاکید دارند که انتشار تصاویر و ویدئوهای جذاب در سایت و اشتراک‌گذری آنها در سایت‌های اشتراک‌گذاری عکس مثل فلیکر، پیکاسا، آپارات و یوتیوب تاثیر زیادی بر سئو سایت شما خواهد داشت. این کار علاوه بر جذب ترافیک برای سایت شما، رتبه آن را هم در نتایج جستجو ارتقا می‌دهد.

حضور در فروم‌ها و سایت‌های نقد و بررسی: یکی از کارهایی که به ارتقا برند شما کمک زیادی می‌کند، افزایش نقد و نظرات کاربران در مورد کسب‌وکار شما است. بهتر است از مشتریان خود بخواهید نظرشان را درمورد خدمات شما در فضاهای نظردهی مثل گوگل مپ بنویسند. علاوه بر این خودتان هم می‌توانید با فعالیت در فروم‌های مرتبط با حوزه کاری‌تان به سؤالات کاربران پاسخ دهید و علاوه بر برندسازی، برای سایت‌تان هم لینک بسازید.