ايميل مارکتينگ | مزايا و کاربردهاي بازاريابي ايميلي چيست

آموزش ايميل مارکتينگ

بازاريابي ايميلي يا ايميل مارکتينگ چيست؟ اساسا استفاده از ايميل براي ترفيع محصول و يا خدمت است. اما تعريف بهتري از بازاريابي ايميلي استفاده از ايميل جهت توسعه روابط با مشتريان بالقوه است. ايميل مارکتينگ بخشي از بازاريابي اينترنتي است که متشکل از بازاريابي آنلاين از طريق وب سايت ها، رسانه هاي اجتماعي، وبلاگ ها و غيره است. اساسا همانند پست مستقيم است با اين تفاوت که به جاي ارسال پست از طريق خدمات پستي، پيام ها از طريق ايميل و به طور الکترونيکي ارسال مي شوند. بسياري از ايميل هاي اسپم که همه ما دريافت مي کنيم با اين امر سر و کار دارند و اين نمونه خوبي از ايميل مارکتينگ در بدترين حالتش است؛ رگبار ايميل بدون تفکر. يک نفر يک جايي فهرست ايميل خريداري مي کند و ايميل را به همراه سطرهاي  “… (نام محصول) را تنها براي … ريال (مبلغ) بدست آوريد!” براي هر کسي بر روي اين فهرست ارسال مي کند؛ گاهي اوقات به طور مکرر. تنها کار که اين موضوع انجام مي دهد اين است که همه را آزار داده و موجب بدنامي مي شود.

ايميل‌هاي ارسالي را براي مشتريانتان شخصي سازي کنيد ولي ديگر از نام گيرنده استفاده نکنيد.

سعي کنيد شخصي سازي ايميل را بر اساس روش هاي ذيل براي گيرنده انجام دهيد

گيرنده بتواند موضوعاتي که مي‌خواهد از شما در خصوصش ايميل دريافت کند را مشخص کند. بدين ترتيب گيرنده مي داند که موضوعات متفرقه براي وي ارسال نخواهد شد و به همين دليل احتمال بالارفتن نرخ گشودن ايميل ها بالاتر خواهد رفت.

گيرنده بتواند تعدد دريافت ايميل از شما در بازه هاي زماني مشخص را تعيين کند. يعني گيرنده مشخص کند که هر هفته ، هر ماه ، هر روز يا هر فصل به صورت مشخص چه تعدادي از شما ايميل دريافت خواهد کرد.

به طور کلي از نام افراد در ابتداي بدنه ايميل يا در تيتر در مرتبه نخست اصلاً استفاده نکنيد. و سعي کنيد با استفاده از در نظر گرفتن امتيازاتي از مخاطب بخواهيد تا نام خود را به شما اعلام کند و پس از آن مي توانيد در بدنه ايميل از نام وي براي نزديکي بيشتر استفاده کنيد. ضمناً استفاده از نام افراد لزوماً شخصي سازي ايميل براي وي نيست.

 از روند ثبت‌نام و عضويت آسان استفاده کنيد.

سعي کنيد فرآيند ثبت‌نام و اشتراک کاربران را تا مي‌توانيد ساده و سريع انجام دهيد چون معمولاً کاربران حتي از غير حرفه‌اي‌ ها گرفته تا حرفه‌اي‌ ها، علاقه‌اي براي صرف وقت به کنجکاوي در رابطه با فرم هاي عضويت خبرنامه‌ها و موارد مشابه ندارند. اگر برايتان سؤال پيش مي‌آيد که چگونه فرآيند ثبت نام کاربران را آسان‌تر کنيم بايد خيلي ساده جواب بدهيم که تا مي‌توانيد مقدار فيلدهاي فرم ثبت‌ نام را کاهش داده و فقط فيلد هاي ضروري را نگه داريد.
اين نکته را فراموش نکنيد که شايد روند دشوار يک ثبت‌ نام و عضويت باعث شود کسي که قصد ثبت‌ نام داشته را منصرف کند و شايد روند آسان اين ثبت‌ نام و عضويت باعث شود کسي که حتي هيچ ميلي به عضو شدن در اين سيستم نداشته را ترغيب به عضويت نمايد.

ايميل مارکتينگ چه فوايد و کاربردهايي دارد

زمان و انرژي کم: به نسبت سودي که برايتان دارد به تلاش و صرف زمان بسيار کمي نياز دارد.
شخصي سازي: بر خلاف تلويزيون، تبليغات چاپي و بسياري از رسانه هاي ديگر، شما مي توانيد ايميل تان را هر طوري که خواستيد، با هر اندازه، شامل هر چيزي و به صورت شخصي سازي شده با هر مخاطبي طراحي و ارسال کنيد.
تفکيک مخاطبان: مي توانيد “مخاطبان يا مشتريان بالقوه” را از “مشتريان فعلي” به راحتي جدا کنيد و براي هر کدام برنامه اي جداگانه داشته باشيد!

ايميل خوش آمد بايد حاوي مطالب زير باشد:

  • لينکي که به گيرنده اجازه تاييد ثبت نام اش را بدهد
  • پيام تشکر براي انجام ثبت نام
  • لينک به مقررات حريم شخصي سايت شما و اينکه چگونه از اطلاعات ثبت نام کنندگان استفاده مي کنيد
  • اطلاعات مختصري در مورد ايميل ها و برنامه هاي آينده تان

بزرگترين شانس شما در ساختن يک ارتباط موثر با مخاطب تان در يک خوشامدگويي عالي است. بنابراين نکات زير را در اين ايميل مهم رعايت کنيد:

اين ايميل نبايد تبليغاتي شود.
اين ايميل بايد ارزش پيشنهادي (value proposition) برند شما براي مشتريان تان را تقويت کند.


ايميل مارکتينگ در جذب مشتريان مؤثرتر از رسانه‌هاي اجتماعي عمل مي‌کند

شکي نيست که رسانه‌هاي اجتماعي ابزارهاي بسيار مؤثري در استراتژي بازاريابي هستند. رسانه‌هاي اجتماعي يک کانال عالي براي تقويت ارتباط با مخاطبان هستند. اما وقتي از نرخ تبديل صحبت مي‌کنيم، يعني تبديل مخاطبان بالقوه به مشتريان حقيقي، ايميل مارکتينگ بدون هيچ ترديدي يک کانال بي‌رقيب محسوب مي‌شود. در پايان سال 2017 حدود 33 درصد خريد آنلاين مشتريان، به‌واسطه‌ي ايميل مارکتينگ صورت گرفته بود.

ليست ايميلي هدفمند چيست؟

به اين روش شما ايميل هايي جمع آوري مي کنيد که بسيار با ارزش هستند و به اصطلاح ايميل هاي هدفمند را مي توانيد بدست آورديد. با يک مثال ايميل هاي هدفمند را به شما توضيح خواهيم داد.وبسايتي وجود دارد که در زمينه آشپزي فعال مي باشد و داراي ليست ايميل ده هزار نفري از کاربران خود مي باشد و به شما پيشنهاد مي دهد که در ازاي مبلغي، ليست ايميلي خود را به شما واگذار کند، در صورتي که شما در زمينه طراحي وبسايت فعاليت مي کنيد.

آيا خريد اين ليست ايميل را به صرفه مي دانيد؟ در واقع زماني که شما در زمينه طراحي وبسايت فعاليت مي‌کنيد و ليستي از کاربراني که به آشپزي علاقه دارند را خريداري مي کنيد، عملا کيفيت کاربران را در نظر نگرفته ايد و مشکلي که وجود دارد اينجاست که کاربري که در زمينه آشپزي مهارت دارد، در واقع هيچوقت به دنبال طراحي سايت نيست و به هيچ عنوان کمپين ايميلي موفقي نخواهيد داشت.پس در نتيجه داشتن يک ليست ايميلي هدفمند 5000 نفره خيلي با ارزش تر از داشتن يک ليست ايميل 10000 نفره بدون هدف مي باشد و سعي کنيد که در وبسايت خود فرم عضوي قرار دهيد و ايميل کاربران خود را جمع آوري کنيد و با اينکار، شما يک ليست هدفمند از کاربرانتان خواهيد داشت.

ايميل مارکتينگ با ليست ديگران

نبايد ليست ايميل بخريد اما مي‌توانيد از ليست ايميل‌هايي که در دسترس شما است استفاده کنيد. اگر سايت ديگري داريد که مرتبط با کسب و کار جديد شما است، مي‌توانيد از ليست ايميل آن استفاده کنيد يا حتي مي‌توانيد در ايميل مارکتينگ آن سايت هديه‌ي کسب و کار جديدتان را تبليغ کنيد.

با استفاده از اين روش‌ها مي‌توانيد ليست ايميل خود را بسازيد. اما مطمئن باشيد در ابتداي راه تعداد ايميل‌هاي جمع شده بسيار کم است. اصلا نگران نباشيد، تا کسب و کار شما وجود دارد، امکان رشد ليست ايميل هم هست. بعد از مدتي خواهيد توانست براي بخش‌هاي مختلف کسب و کار خود و اهداف مختلف تجاري آن ليست‌هاي مختلف بسازيد و هدفمندتر کار کنيد. در مورد ساخت ليست ايميل صبور باشيد و با همان تعداد کم شروع کنيد و مطمئن باشيد بانک ايميل شما همراه کسب و کارتان رشد مي‌کند.