تراکت هاي تبليغاتي چيست | دليل استفاده از تراکت هاي تبليغاتي

تراکت تبليغاتي چيست

بازاريابي خياباني يک روش ترويج محصول يا خدمت، به شيوه اي نامتعارف در مکان هاي عمومي است که پس از طراحي تراکت انجام مي شود. بازاريابي خياباني در مکان هاي عمومي مانند فروشگاه ها، پاساژها، خيابان ها و … انجام مي شود و بر خلاف کمپين هاي بازاريابي معمولي که از بيلبوردهاي تبليغاتي و … استفاده مي کنند در بازاريابي خياباني تلاش بر اين است که با مشتريان يک رابطه مستقيم برقرار شود. يکي از روش هاي بازاريابي خياباني پخش تراکت تبليغاتي است.

تراکت چيست

تراکت يک تبليغ کاغذي است که براي توزيع گسترده طراحي مي شود. روش هاي توزيع متنوعي براي تراکت وجود دارد مانند توزيع در يک مکان عمومي، تحويل به اشخاص يا ارسال از طريق ايميل. از سال 2010 به بعد تراکت ها از کاغذهاي چاپي کم هزينه به کاغذهاي رنگي و براق و گران تبديل شدند.

در استفاده از تراکت به هر اندازه بخواهيد مي‌توانيد خلاق باشيد

اگر تصميم گرفته ايد که با استفاده از تراکت رويدادي را تبليغ کنيد، راه ها و خلاقيت هاي زيادي براي طراحي تراکت تبليغاتي خود در اختيار داريد. شما مي‌توانيد با يک طراحي جذاب و حرفه اي توجه مخاطبان خود را به صورت بهتري جلب کنيد.

البته پيشنهاد ما اين است که سفارش طراحي تراکت خود را به يک طراح گرافيک با تجربه يا يک تيم طراحي حرفه اي بسپاريد تا کليه نکات تبليغات، بازاريابي و طراحي را در خلق تراکت تبليغاتي شما در نظر بگيرند و به شما يک تراکت تبليغاتي خلاقانه و جذاب ارائه کنند . معمولا سايز تراکت هاي تبليغاتي A4 و A5 مي‌باشد  و اغلب به صورت دو طرفه طراحي و چاپ مي‌شوند تا فضاي بيشتري را براي ارسال پيام  به مخاطب و مشتري داشته باشند.

نکات مهم براي انتخاب بهترين نوع تبيلغات

  • آشنايي با انواع تبليغات و انتخاب بهترين نوع تبليغ
  • سپردن کار هاي تبليغاتي به يک يا چند آژانس تبليغاتي حرفه اي
  • تعرفه تبليغات بايد با توجه بازخوردش به صرفه باشد
  • شناخت مخاطبان و شناخت کم هزينه ترين و موثر ترين روش براي اطلاع رساني بهتر به مخاطبان
  • بررسي مدت اجراي تبليغات و مدت زمان تاثير گذاري آن و دريافت بازخورد مورد نظر
  • تبليغات بصورت کمپين ؛ تبليغ و آگهي توسط روش هاي مختلف براي دستيابي به بهترين نتيجه

اصول نوشتن متن تبليغاتي

موضع خود را مشخص نموده تا بدانيد محصول شما داراي چه ويژگي هاي خاص و منحصر بفردي مي باشد؟ برتري آن نسبت به رقبا چيست؟
متن را بيش از اندازه طولاني نکنيد تا خواننده خسته شود و بقيه را نخواند.
ذهن مخاطب را از همان ابتدا کنجکاو کنيد تا بقيه متن را بخواند.
توضيح دهيد محصول يا خدمات شما مناسب چه کساني مي باشد. چه کاربردهايي دارد. طريقه مصرف آن چگونه است.
در آخر متن بايد راه هاي دسترسي مخاطبان به خودتان را قرار دهيد. مثل تلفن ،فکس ،آدرس ،سايت ،تلگرام ،اينستاگرام ،ايميل و …
بهترين ويژگي محصول يا خدمات خود را در ابتدا بنويسيد تا چشم مخاطب را بگيرد.

نوع کاغذ در تبليغات چاپي

متاسفانه بسياري افراد بدون توجه از کاغذهاي رنگي بدون کيفيت استفاده ميکنند، در اغلب مواقع طرح زيباي شما به دليل استفاده از همين کاغذهاي بي کيفيت اصلا ديده نميشود و پيام شما منتقل نخواهد شد. پيشنهاد من به شما استفاده از کاغذ تحرير 80 گرمي سفيد مي باشد، همين تغيير کوچک و ساده مي تواند پيام شما را واضح تر نشان دهد و همچنين طرح شما ميان آن رنگهاي کاغذي محو نشود.

تيتر خوب

انتخاب يک تيتر ضعيف مي تواند موفقيت تراکت شما را بسيار کاهش دهد پس براي پيدا کردن يک عنوان مناسب، خوب فکر کنيد. عنوان را مرتبط با کسب و کارتان انتخاب کنيد. خواننده بايد با خواندن تيتر از محتواي تراکت آگاه شود. اين دقيقا همان هدف اصلي است.

استفاده از فونت خوانا

فونت نوشته ها را به گونه اي انتخاب کنيد که خوانا و مناسب با شرايط کاري و کسب و کارتان باشد. در طراحي تراکت از 2 نوع فونت مختلف استفاده نکنيد.

اهداف استفاده از تراکت تبليغاتي به شرح زير هستند

تبليغ براي رويدادي مانند کنسرت موسيقي، جشنواره يا گردهمايي سياسي يا اجتماعي.
تبليغ تجارتي که بر پايه‌ي فروش کالا استوار است، مانند سوپرمارکت‌هاي بزرگ، يا تجارتي که بر پايه‌ي خدمات است، مانند رستوران.
انتقال پيامي سياسي، اجتماعي يا مذهبي که مي‌تواند بخشي از کمپيني سياسي براي نامزد انتخاباتي جهت متقاعد ساختن مردم باشد.
استخدام براي شرکت‌ها يا سازمان‌ها

استفاده از تراکت تبليغاتي مانند کارت‌پستال يا پوسترهاي کوچک، روشي کم هزينه براي بازاريابي، تبليغات يا برقراري ارتباط با عموم مردم است.

استفاده از تصاوير و شکلها

تصاوير تأثير فوقالعادهاي در طراحي تراکت دارند مخصوصاً اگر شما قصد داريد با اين روش، محصولات خود را معرفي و تبليغ کنيد. استفاده از تصاوير باکيفيت و شکلهاي قابلتوجه، اثربخشي شکلهاي ديگر و همچنين برندتان را تکميل ميکند و به شما اين اطمينان را ميدهد که تراکت شما به حد کافي جذاب و گيراست. بهعلاوه، اگر انتظار داريد که مردم تراکت شمارا بردارند و بخوانند پس استفاده از تصاوير و شکلهاي باکيفيت بسيار ضروري است.

سازماندهي اطلاعات تراکت

بهکارگيري نکتههاي کوتاه، جملات دستهبندي شده و اينفوگرافي در يک تراکت ، اطلاعات شما را به گونهاي ساماندهي ميکند که بسيار آسان تر قابل خواندن باشند.

تاثير مختصر نويسي در تراکت

در يک تراکت بهتر است که پيامتان را به نکتههاي ضروري که ميخواهيد به مشتري انتقال دهيد، کوتاه کنيد. اگر مشتريان به اطلاعات بيشتري نياز دارند، ميتوانيد آنها را به نشاني، شماره تلفن و يا وبسايت شرکت خود هدايت کنيد.
تراکت‌هاي تبليغاتي معمولا به چندين روش‌ توزيع و پخش مي‌شوند که آن جمله مي‌توان به پخش شدن بين مردم در خيابان‌ها، فرستادن به درب خانه‌ها از طريق پُست، به داخل انداختن از ميان درب خانه‌ها، قرار گرفتن در زير برف‌پاک‌کن ماشين‌ها، توزيع شدن بين مردم در نمايشگاه يا مراسم خاصي و يا چسباندن بر روي ديوارها اشاره کرد. گاهي اين تراکت‌ها بر روي بولتن‌هايي که در کافي‌شاپ‌ها، دانشگاه‌ها يا مکان‌هايي از اين دست نيز گذاشته مي‌شوند.
امروزه تعدادي از افراد يا سازمان‌ها، تراکت‌هاي تبليغاتي را از طريق ايميل ارسال مي‌کنند. اين کار هزينه‌هاي چاپ و پُست يا استخدام افرادي براي پخش کردن تراکت‌ها در بين مردم را از بين مي‌برد. تراکت الکترونيکي مي‌تواند در متن ايميل گنجانده يا به آن ضميمه شود.