تبليغات در نتايج جست وجو | تبليغات در گوگل به چه صورت است

در طول سالها نتايج جستجوي گوگل تغييرات بسيار زيادي داشته است. امکانات گوناگوني مانند اخبار، تصاوير، ويدئو، Knowledge Graph، نقشه گوگل، ويکيپديا، نرخ ارز، خطوط هوايي، رخدادهاي ورزشي و … به صفحه نتايج جستجوي گوگل اضافه شده اند که هر کدام به طريقي بر رتبه بندي نتايج گوگل يا نحوه چيدمان و شکل کلي اين صفحه تاثيرگذار هستند.
با توجه به افزايش اين امکانات و تاثير آنها بر نتايج جستجو، عموما سايدبار صفحه فضايي براي تبليغات باقي نميگذارد و اگر هم تبليغات گوگل در اين فضا نمايش داده شود چندان مورد توجه نبوده و کليک نميشوند.

تبليغات متني گوگل

به تازگي گوگل متن هاي تبليغاتي را از سمت راست صفحه جستجو نتايج حذف کرده و همزمان امکان چهار تبليغ در قسمت جستجو را فراهم کرده اين تغييرات باعث شده که کاربران در جستجوهايشان به نتايج بهتري دست يابند، مخصوصا که بيشتر جستجوها با موبايل يا تبلت و يا لپ تاپ ها صورت مي گيرد سازگاري بهتري با فضاي اين وسيله ها دارد. البته گوگل به اين موضوع دست يافته که تبليغات ارائه شده در سمت راست صفحه کارايي و تاثير کمتري از آنچه پيش بيني شده  داشته است. نشان دادن کمتر تبليغات باعث شده تا برداشتي که کاربران با گوگل داشتند با تجربه جستجو مطابقت داشته باشد.

ساز‌و‌کار تبليغات در صفحه‌ي نتايج جويشگر‌ها چيست؟

هر بار که کسي روي موتور‌هاي جستجو به دنبال چيزي مي‌گردد، براي به نمايش درآوردن تبليغات مرتبط با آن، رقابتي ميان کسب‌و‌کار‌ها شکل مي‌گيرد. اين اتفاق ظرف چند ميلي‌ثانيه رخ مي‌دهد و جستجو کننده از جزئيات آن چيزي نمي‌بيند. تنها برنده‌هاي اين رقابت هستند که از اين موضوع اطلاع مي‌يابند: تبليغاتي که روي اين صفحه به نمايش درمي‌آيند.

اما موتور جستجو بر چه اساسي برنده‌ي اين رقابت را انتخاب مي‌کند؟ مهم‌ترين عوامل تعيين‌کننده در اين انتخاب را اين دو تشکيل مي‌دهند:

  • مبلغ پيشنهادي آگهي دهنده
  • کيفيت آگهي


از فرصت قرار گرفتن تبليغات در بين نتايج موتورهاي جستجو استفاده کنيم

اغلب اوقات، شرکت‌هاي مختلف – خصوصاً شرکت‌هايي در اندازه‌هاي کوچک – تصور مي‌کنند که اگر تنها براي نمايش داده شدن تبليغات خود در بين نتايج موتورهاي جستجو هزينه‌اي را صرف کنند، ديگر نياز به صرف زمان و ديگر منابع خود براي بهينه‌سازي نتايج در موتورهاي جستجو (سئو) به منظور کسب رتبه هاي بالاتر ندارند. اما روشن کردن اين موضوع که قرار گرفتن تبليغات شما در بين نتايج موتورهاي جستجو در واقع جايگزين هيچ روش تبليغاتي نيست و نخواهد بود، از اهميت بسيار زيادي برخوردار است. در واقع مي توان گفت بايد اين روش به عنوان مکملي در کنار ديگر روش‌هاي تبليغاتي مورد استفاده قرار گيرد. تبليغات آنلاين در ازاء صرف منابع مالي با هدف اثربخشي و موفق بودن، نيازمند زمان، تلاش، مديريت فوق‌العاده و صرف منابع بسيار زياد ديگر است و البته موضوعي است که هر کسب و کاري به واقع به آن نياز دارد.

تقابل تبليغات گوگل ادوردز و جستجوي ارگانيک

همانگونه که عنوان شد، قرار گرفتن در صفحه اول نتايج گوگل مي تواند براي هر کسب و کاري مفيد و سودمند باشد. در مقابل اين موضوع نيز بايد به اين نکته اشاره کرد که بسياري از شرکت هاي معتبر به دنبال صرف هزينه هاي بسيار گزاف براي قرارگيري در رنک اول گوگل به صورت ارگانيک هستند. بنابراين، تقابل کسب و کارهاي کوچک و معمولي که با هزينه بسيار اندک  و به صورت تبليغاتي در لينک هاي بالاي صفحه اول هستند با رقباي بزرگ خود مي تواند چالشي جذاب و موقعيت مناسبي براي افزايش فروش باشد.

چگونه مي‌توانم هزينه‌ها و پيشرفت تبليغات را مديريت کنم؟

اگر در يک تجارت بسيار رقابتي هستيد، خيلي مضحک است که به دنبال هزينه بالا به ازاي کليک باشيد. اگر هزينه هر کليک شما 5 دلار و درصد خريد به کليک شما نيز پايين باشد، با عرض شرمندگي بايد به اطلاع برسانم که  اين ميزان هزينه به ازاي هر کليک اصلا فايده‌اي ندارد. دائما از نرخ تبديل تبليغات خود و هزينه هر کليک آگاه باشيد. اين دو، معيارهايي هستند که هر چيزي که بايد بدانيد را به شما مي‌گويند.

دلايل بسيار زيادي براي اجرا و حفظ و نگهداري از برنامه هاي جستجوي پولي براي برند وجود دارد؛ رقابت، نکات مهم تبليغاتي، کنترل پيام رساني ها، ايجاد کاربران هدف و غيره. با وجود اين که تمام اين دلايل نشان دهنده نياز به برنامه هاي تبليغات براي برند مي باشد، اين سوال اعتراضي هم هميشه مطرح مي شود که اگر برند ها به صورت ارگانيک بتواند به رتبه بالايي رسيده و رقابت در حوزه مد نظر کم باشد چه؟ البته نمي توان به اين سوال راحت پاسخ داد اما اگر ما بتوانيم زمان و انرژي صرف کنيم و اين موضوعات را بررسي کنيم، مي توانيم مشخص کنيم که در زمينه هايي که استفاده از جستجوي ارگانيک بهتر است، تبليغات نيز، منجر به افزايش يا کاهش توانايي تبديل سايت (تبديل بازديد کننده ها به مشتري) مي شود. استفاده از جستجوي پولي در کنار جستجوي ارگانيک براي تبليغات برند مي تواند جزئيات بيشتري را فراهم کند. اگر بتوانيم جزئيات بيشتري را در اين زمينه کشف کنيم، مانند استفاده از کمپين هاي تبليغاتي برند در شرايطي که در SERP ها رقابت وجود دارد و رتبه ارگانيک بيشتر از X است يا زماني که ROI جستجوهاي پولي، کمتر از X مي باشد، مي توان از روش هاي خودکار بهبود ROI استفاده کرد.

با مانيتور کردن کمپين هاي تبليغاتي در گوگل، مي تواند سرمايه خود را با کلمات کليدي مناسب منطبق کنيد. به عنوان مثال اگر مي دانيد که صندلي که شما به فروش مي رسانيد 50 دلار سود خواهد داشت و بعد از آغاز کمپين متوجه شويد که کلمه کليدي مبلمان به ازاي هر 50 نفري که بر روي تبليغ کليک مي کنند يک فروش براي شما داشته است، بايد ماکزيموم CPC خود را زير 1 دلار تنظيم کنيد تا سود موجود از دست نرود. فرض کنيد بودجه روزانه 600 دلاري براي فروشگاه مبلمان خود داريد. خوب واضح است که دوست نداريد بيشتر از اين بودجه را صرف تبليغات خود کنيد. کار خود را با ماکزيموم CPC دو دلاري آغاز مي کنيد. اين کمپين  کليک 532-650 را در روز برايتان خواهد داشت. شما به خوبي مي دانيد که هر 20 کليک، 50 دلار فروش براي شما به ارمغان مي آورد و 10 دلار سود خواهد داشت.