اصطلاحات رایج در سئو که باید بدانید

الف) اصطلاحات رایج در سئو داخلی

سئو داخلی به آن دسته از تکنیک‌هایی گفته می‌شود که باید در داخل سایت انجام شوند. بعضی از مهم‌ترین این تکنیک‌ها عبارت‌اند از:

-    تولید محتوا
-    لینک سازی داخلی
-    استفاده از متاها
-    سئوی تصاویر
-    بهینه سازی سرعت سایت
-    سازگاری سایت با انواع دستگاه‌ها از قبیل موبایل و تبلت
-    و بسیاری موارد دیگر

  • کلمه کلیدی یا کلیدواژه (keyword)

وقتی شما سایت خود را سئو می‌کنید، باید یک یا چند کلیدواژه را انتخاب کنید و سایتتان را برای آن کلیدواژه‌ها سئو کنید. به این ترتیب وقتی مشتریان شما آن کلیدواژه‌ها را جستجو کنند، سایت شما در جایگاه اول صفحه نتایج گوگل ظاهر می‌شود و مشتریانتان بر روی آن کلیک خواهند کرد. بنابراین کلیدواژه باید کلمات یا عباراتی باشند که به احتمال زیاد مشتریان شما برای خرید از شما آن‌ها را گوگل می‌کنند.

  • محتوا

یکی از تکنیک‌هایی که برای سئو انجام می‌شود تولید محتواست. کلیدواژه‌ها باید در همین محتوا به کار بروند. محتوایی که تولید می‌شود می‌تواند در سایت یا صفحات اجتماعی مانند اینستاگرام قرار بگیرد. هم‌چنین این محتوا می‌تواند به صورت متن نوشتاری، تصویری، صوت، ویدئو و حتی تلفیقی از چند نوع با هم باشد؛ مثلاً محتوای همین صفحه شامل تلفیق متن و تصویر است.

  •  Content is King

"محتوا پادشاه است" یک نقل قول است که اغلب در دنیای بازاریابی آنلاین، بازاریابی موتور جستجو و بازاریابی محتوا نقل می‌شود. در پشت این عبارت معنایی وجود دارد که محتوا، به ویژه متن، برای موفقیت یک وب‌سایت مهم است.

  • محتوای یونیک

محتوایی که از سایت‌های دیگر کپی‌برداری نشده باشد؛ بلکه نویسنده آن با جمع بندی مطالب از منابع مختلف، با پژوهش و افزودن دانش خود به آن یک مطلب کاملاً منحصر به فرد و جدید خلق کرده باشد.

  • محتوای همیشه سبز

محتوای همیشه سبز محتوایی است که منسوخ و قدیمی نمی‌شود. این مطلب تاریخ انقضا ندارد و همیشه پاسخگوی نیاز خوانندگان است. نام این محتوا از گیاه همیشه سبز گرفته شده است، گیاهی که برگ‌های سبز خود را در تمام طول سال حفظ می‌کند.

  • چگالی کلیدواژه (keyword density)

یکی از نکاتی که در سئوی تولید محتوا باید رعایت شود چگالی کلمه کلیدی است. چگالی کلیدواژه یعنی نسبت تکرار کلمات کلیدی به تعداد کل کلمات موجود در متن.

  • استفاده زیاد از کلیدواژه (keyword stuffing)

بعضی سئوکارها و تولیدکنندگان محتوا کلمات کلیدی را در متن به طرز ناشیانه‌ای به تعداد زیاد به کار می‌برند به طوری که متن به نظر غیرعادی رسیده و خواندن آن دشوار می‌شود. به این کار keyword stuffing می‌گویند؛ یعنی سئوکار در جایی که نباید، از کلمات کلیدی استفاده کرد یا به عبارتی بیش از مقدار معمول و مورد نیاز، کلمه کلیدی را در متن تکرار کرده است.
در نتیجه این عمل، چگالی کلیدواژه زیاد خواهد شد.

  •  کلیدواژه‌های طولانی (long tail keyword)

کلیدواژه به معنی یک کلمه نیست بلکه می‌تواند شامل چند کلمه باشد. توصیه می‌شود از کلمات کلیدی طولانی‌ استفاده کنید؛ یعنی عبارت‌هایی که تعداد کلمات بیشتری را در خود جای داده‌اند را به عنوان کلیدواژه انتخاب کنید.

  •  Branded Keyword

کلمه کلیدی برند شده یک عبارت است که نام تجاری سایت را در برمی‌گیرد. این نوع کلیدواژه‌های دربردارنده نام برند برای سئو سایت بسیار اهمیت دارند و باعث شناخته شدن نام برندتان در میان مردم خواهند شد.

  • LSI کیوردها

Latent Semantic Indexing سیستمی است که موتورهای جستجو برای تجزیه و تحلیل کلماتی که معمولاً در اطراف یکدیگر به کار می‌روند استفاده می‌کنند. به این ترتیب می‌توانند بهتر به مفهوم هر واژه در جمله و در عبارت‌های طولانی‌تر پی ببرند و نتایج مرتبط‌تری به کاربران ارائه دهند.

  • لینک داخلی (internal link)

به لینک‌هایی که داخل خود سایت شما قرار دارند و مقصدشان صفحه‌ای از صفحات سایت خودتان است، لینک داخلی می‌گویند.

  • Deep Linking

روشی که از لینک‌های داخلی در محتوای وب‌سایت استفاده می‌کند. اساساً یک لینک عمیق، هر پیوندی از یک صفحه در یک وب‌سایت به یک صفحه دیگر در همان وب‌سایت است. این مورد در درخواست برای اقدام یا در مقالاتی استفاده می‌شود، جایی که از لینک برای هدایت بازدیدکننده به صفحه با محتوای آموزنده‌تر استفاده می‌شود.

  • Absolute Link

لینکی است که برای لینک داخلی استفاده می‌شود. در واقع مسیر مطلق (یا کامل) را به یک فایل، صفحه HTML، تصویر یا هر چیز دیگری که ممکن است بخواهید در وب‌سایت خود لینک دهید، نشان می‌دهد. این لینک به عنوان بخشی از برچسب انکر مورد استفاده قرار می‌گیرد و از یک پروتکل، یک نام دامنه، احتمالاً یک زیرشاخه و نام پرونده، سند، صفحه HTML، تصویر یا چیز دیگری تشکیل شده است. در پیوند داخلی دو نوع مسیر وجود دارد - یکی مطلق و دیگری نسبی. با این وجود هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که یکی از نظر سئو نسبت به دیگری برتری داشته باشد.

  • لینک‌های خروجی (OBL)

Outbound link یا OBL لینک‌هایی هستند که از سایت شما به سایت‌های دیگری می‌روند. این لینک‌ها کاربر را از سایت شما خارج می‌کنند.

  • Image link

عکسی است که لینک شده باشد. در این نوع لینک، به جای انکرتکست از عکس استفاده می‌کنید.

  • سئو تصاویر (Image SEO)

هر نوع محتوایی که تولید شود نیاز به سئو دارد. تصاویر نیز از این قانون مستثنا نیستند. سئو تصاویر شامل تکنیک‌ها و رعایت اصولی است که برای نمایش داده شدن تصویر در فهرست نتایج جستجوی تصاویر گوگل در رتبه‌های بالاتر انجام می‌شود.

  • لینک‌های پنهان (Hidden Link)

بعضی از سایت‌ها به هر دلیلی لینک‌های صفحه را پنهان می‌کنند. این کار از نظر سئو اثر بدی برای سایت خواهد داشت. پنهان‌سازی لینک‌ها به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که ساده‌ترین آن، هم‌رنگ کردن لینک با پس‌زمینه سایت است.

  •  شهرت و محبوبیت (Reputation and Popularity)

اعتبار یک سایت به شهرت و محبوبیت آن بستگی دارد. شهرت و محبوبیت سایت نیز از ترافیک طبیعی و میزان تعامل کاربرانش با آن مشخص می‌شود. اهمیت شهرت و محبوبیت سایت در سئو از نظر بک لینک‌هایی است که قصد دارید از سایت‌ها بگیرید. ارزش بک لینک‌های سایت‌های معتبر بسیار بیشتر از بک لینک‌هایی است که از سایت‌های ناشناس می‌گیرید.

  •  Google EAT

E-A-T (تخصص، اعتبار و قابلیت اطمینان) مفهومی است که گوگل برای اولین بار در نسخه 2014 دستورالعمل‌های کیفیت جستجو در سال 2014 منتشر کرد. این دستورالعمل‌ها هنگام ارزیابی‌کیفیت جستجوی Google استفاده می‌شود، که در آن هزاران نفر از داوران کیفیت وظیفه دارند به صورت دستی مجموعه‌ای از وب‌سایت‌ها را مورد بازبینی قرار دهند و در رابطه با کیفیت آن‌ها به گوگل فیدبک بدهند. برای اینکه در گوگل رتبه خوبی کسب کنید، باید با ساخت تخصص، اقتدار و قابلیت اطمینان آن، نام تجاری خود را پرورش دهید این دقیقاً همان چیزی است که E-A-T به معنای آن است! 

  •  طراحی ریسپانسیو یا واکنش گرا (responsive)

اگر به خاطر داشته باشید، یکی از تکنیک‌های سئو داخلی سایت واکنش گرا بودن سایت بود. سایت رسپانسیو یا واکنش گرا سایتی است که با تغییر اندازه صفحه نمایشگر کاربر به طور خودکار سایز المان‌هایش را تغییر دهد تا مانند مایعی در ظرف نمایشگر کاربر جا بگیرد؛ بدون اینکه عناصر موجود در قالب سایت به هم بریزد.
اگر سایتی رسپانسیو نباشد، در صفحه نمایش لپ‌تاپ افقی و البته بزرگ است و در صفحه نمایش موبایل نیز همان حالت افقی و بزرگ را حفظ خواهد کرد. در نتیجه کاربر مجبور خواهد بود با انگشت دائماً صفحه را حرکت دهد تا بتواند تمام قسمت‌های آن را مشاهده کند.

  • عکس‌های وکتور (SVG)

SVG یک تگ است که در آن مختصات نقاطی را درج می‌کنند. این نقاط با خطوط به هم وصل شده و اشکال گوناگونی را ایجاد می‌کنند. با توجه به اینکه SVG تماماً با کد ایجاد می‌شود. ابعاد تصاویر ایجاد شده توسط آن می‌تواند بدون افت کیفیت بی‌نهایت بزرگ و یا کوچک شود. فتوشاپ با کمک ابزارهای رسم شکل مانند ابزار تایپ، ابزار PEN، ابزار مستطیل، بیضی، خط، چندوجهی، ابزار رسم شکل سفارشی، می‌تواند کدهای SVG تولید کند.

  • صفحات AMP

AMP مخفف عبارت accelerated mobile pages به معنی سرعت‌دهنده صفحات موبایل است. یکی از نکاتی که در سئو بسیار بسیار اهمیت دارد، سرعت بارگذاری صفحات سایت است. صفحات سایت در موبایل نیز باید با سرعت بالایی لود شوند. قابلیت AMP، وقتی صفحه وب بر روی نمایشگر موبایل در حال بارگذاری باشد، مانع از اجرا شدن کدهای جاوا و سنگین خواهد شد و به این ترتیب سرعت باز شدن صفحه وب را تا حد زیادی افزایش خواهد داد.

  • تعداد درخواست به سرور (Request or hit)

یکی از روش‌های افزایش سرعت سایت چه در موبایل و چه در دستگاه‌های پی سی، کاهش تعداد درخواست‌ها به سرور است.
بعضی کدها هر بار یک درخواست به سرور ارسال می‌کنند. در مقابل، تکنولوژی‌هایی مانند آنگولار و ای جاکس می‌توانند تعداد درخواست به سرور را کاهش دهند. به همین دلیل نحوه کدنویسی سایت در سرعت آن و نهایتاً در سئو آن بسیار مؤثر خواهد بود.

  • سرعت صفحه یا Page Speed

سرعت صفحه اغلب با "سرعت سایت" اشتباه گرفته می‌شود، که در واقع سرعت صفحه برای نمونه‌ای از بازدیدهای صفحه در یک سایت است. سرعت صفحه را می‌توان در "زمان بارگذاری صفحه" (مدت زمان لازم برای نمایش کامل مطالب در یک صفحه خاص) یا مدت زمان طولانی برای دریافت مرورگر شما برای اولین بایت اطلاعات از وب سرور توصیف کرد.

  • خصوصیت ALT تصاویر

اگر به خاطر داشته باشید گفتیم تصاویر نیز نوعی محتوا به شمار می‌آیند. در قسمت دیگری نیز اشاره کردیم که کلیدواژه‌ها را باید در محتوا به کار ببریم. اکنون این سؤال پیش خواهد آمد که آیا باید روی تصاویرمان کلیدواژه‌ها را بنویسیم؟ خیر! چون گوگل و سایر موتورهای جستجو اصلاً قادر به مشاهده و تشخیص تصاویر نیستند. به همین دلیل یک ویژگی به نام تگ alt به وجود آمده است که کلیدواژه را در این بخش وارد می‌کنند. روبات‌های گوگل با خواندن خصوصیت ALT تصاویر به محتوای آن پی برده و آن را در بخش سرچ تصاویر نمایش می‌دهند.

  • متا تگ ها (meta tags)

تگ‌های متا اطلاعاتی مانند نویسنده مطلب، تعداد دفعات ویرایش صفحه و زمان آن‌ها، کلمات کلیدی صفحه، موضوع صفحه و بسیاری موارد دیگر را به موتورهای جستجو نشان می‌دهد، بدون اینکه اثری بر ظاهر صفحه داشته باشد (یعنی این اطلاعات در صفحه ظاهر نمی‌شوند).

متاهای متنوعی وجود دارند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

-    متای کلمات کلیدی (Meta keyword): در این متا کلیدواژه‌ها نوشته و هر کلمه از کلمه دیگر با یک ویرگول جدا شده‌اند.
-    متای توضیحات: (meta description) توضیح مختصری به اندازه یک پاراگراف درباره محتوای صفحه است. این متا در نتایج جستجو با نوشته‌های مشکی دیده می‌شود.
-    تگ عنوان: همان عنوان صفحه است و در نتایج جستجو به صورت لینک آبی رنگ مشاهده می‌شود. نحوه نوشته شدن این تگ از نظر سئو بسیار حائز اهمیت است.
-    تگ‌های هدینگ: تگ‌ های H1 تا H6 هستند که عناوین فرعی داخل صفحه را مشخص می‌کنند. گوگل به کمک این عناوین به موضوع اصلی صفحه و ارتباط کلی متن با کلمه کلیدی آن پی می‌برد.

  • De-Index

فرآیند حذف یک صفحه وب از فهرست موتور جستجو باعث می‌شود در صفحات نتیجه موتور جستجو نتواند ظاهر شود. این کار با تنظیم مقدار متا تگ HTML در «noindex» انجام می‌شود.

  • Over optimization

زیاده‌روی در بهینه سازی سایت می‌تواند به ضرر سایتتان تمام شود. زیاده‌روی در بهینه سازی یعنی در استفاده از تکنیک‌های سئو زیاده‌روی کنید؛ مثلاً به طور ناگهانی بک لینک‌های زیادی برای سایتتان بگیرید، تعداد زیادی کلیدواژه در صفحه استفاده کنید، صفحات تان را از لینک‌های داخلی پر کنید و مواردی مانند این‌ها.

ب) اصطلاحات سئوی خارجی یا off-page SEO

همان طور که گفته شد، به دسته دیگر تکنیک‌های سئو که خارج از سایت خود شما انجام می‌شوند، سئو خارجی گفته می‌شود. عمده‌ترین تکنیک سئو خارجی بک لینک سازی است.

  • لینک سازی (link building)

اگر به خاطر داشته باشید یکی از موارد مؤثر در سئو، داشتن بک لینک بود. در سئو خارجی، باید از سایت‌های خارجی به طریقی بخواهیم که به سایت ما لینک بدهند. این کار می‌تواند با پرداخت پول، معاوضه لینک، نوشتن پست مهمان و روش‌های دیگر انجام شود.

  • بک لینک (backlink)

به لینک‌هایی که از سایت‌های دیگر به سایت شما وارد می‌شوند «بک لینک» می‌گویند. این لینک‌ها نشان می‌دهند سایت‌های دیگر سایت شما را به قدری معتبر و مفید دانسته‌اند که به آن لینک داده‌اند. از همین رو از نظر سئو ارزشمند هستند.

  • دامنه ارجاع دهنده (referring domain)

دامنه‌های ارجاع دهنده همان دامنه‌هایی هستند که به یک سایت دیگر لینک می‌دهند. مثلاً اگر شما از سه سایت ویکی پدیا، سئو 24 و جت سئو لینک گرفته باشید، آنگاه شما سه referring domain دارید.

  • اعتبار دامنه (Da)

اعتبار دامنه (Domain Authority) مجموع اعتبار صفحات موجود در یک دامنه است.

  • اعتبار صفحه (PA)

اعتبار صفحه (Page Authority) بر اساس مواردی مانند جایگاه در گوگل و تعداد لینک به صفحات داخلی و لینک به صفحات سایت‌های دیگر محاسبه می‌شود.

  • Spam Score

Spam Score  یک سیستم رتبه بندی است که توسط Moz در سال 2015 منتشر شده است و احتمال اسپم subdomain را در یک وب‌سایت پیش‌بینی می‌کند. این برنامه شامل 17 «پرچم» هرزنامه است و هر پرچم مربوط به یک نشانگر هرزنامه خاص است که توسط تیم تحقیقاتی Moz تعریف شده است.

  • Paid link

لینک‌های پولی همان لینک‌هایی هستند که در ازای گرفتن آن‌ها برای سایتمان مبلغی پرداخت می‌کنیم. گوگل صریحاً این کار را خلاف مقررات اعلام کرده است.

  • پست مهمان (guest post)

پست مهمان یعنی نوشتن یک پست و انتشار آن در وب‌سایت دیگری که متعلق به خودتان نیست.

  • لینک‌های فروم (Forum Links)

یکی دیگر از روش‌های لینک سازی، ساخت آن در فروم ها یا انجمن‌های گفتگوست.

  • رپورتاژ (reportage)

رپورتاژ نوعی محتوای نوشتاری است که به دست شما یا کارمندان شما تولید می‌شود ولی در یک سایت معروف و معتبر دیگر (معمولاً خبری) منتشر می‌شود. هدف از رپورتاژنویسی معرفی محصولات و خدمات شماست طوری که خواننده احساس کند نویسنده یک فرد کاملاً بی‌طرف بوده و فقط قصد معرفی محصولات را دارد.

  • تبادل لینک (Link Exchange)

بعضی سایت‌ها به جای دریافت پول از شما می‌خواهند لینک وب‌سایتشان را در سایت خودتان قرار دهید و در مقابل آن‌ها نیز همین کار را برای شما انجام می‌دهند.

  • Blog comment Backlink

یکی دیگر از روش‌های بک لینک سازی، کامنت یا نظر گذاشتن در وبلاگ‌های دیگران و لینک دادن به وب‌سایت خودمان در همان کامنت است. این روش Blog comment Backlink نام دارد.

  • Directory Website

وب‌سایت‌های دایرکتوری سایت‌هایی هستند که مانند یک کتابخانه مرجعی از مشاغل و وب‌سایت‌های آن‌ها را در خود جای داده‌اند. شما می‌توانید در سایت‌های دایرکتوری مشاغل، برند و سایت خود را ثبت کنید و از این طریق نیز بک لینک بگیرید.

  • PBN یا شبکه وبلاگ خصوصی

یکی از روش‌های ساخت بک لینک برای سایتی که منبع درآمد شماست، ایجاد شبکه وبلاگ خصوصی یا Private Blog Network است. در این روش، فرد چند سایت یا وبلاگ شخصی با موضوعات دلخواه به قصد بک لینک گرفتن برای سایت اصلی راه‌اندازی می‌کند.

  • Co-Citation لینک دهی مشترک

لینک دهی SEO به همزیستی اشاره دارد که وقتی وب‌سایت‌ها در مورد موضوعات، مفاهیم و همبستگی‌های مرتبط با یکدیگر بحث می‌کنند، رخ می‌دهد. جنبه مهم لینک دهی مشترک، اهمیت برای گوگل کلماتی است که لینک‌ها را احاطه کرده‌اند.